Már a mozikban korunk egyik legnagyobb művészének lenyűgöző portréja: Gerhard Richter, a festő
2021-07-21  /  Szerző:   /   Egyéb, Ajánló

Mindannyiunkat érdekel, mi zajlik egy alkotó művész műtermében: hogyan keletkeznek azok a festmények és szobrok, amelyek évszázadokon keresztül meghatározó élményekké válnak a művészetkedvelő emberek számára. A régi mesterek művészetéből csak maguk az elkészült műalkotások maradtak fenn, az alkotási folyamatról legfeljebb a naplókból és feljegyzésekből lehet megtudni valamit, illetve tág tere nyílik a fikciónak, az elképzelt történeteknek.

Számos műalkotás, regény és film keletkezett már a festők életéről és alkotási folyamatáról. Gondoljunk például a Lány gyöngy fülbevalóval című könyvre, amely hamar bestsellerré vált, és nagy sikerű filmet is készítettek belőle. Vagy éppen a Mű szerző nélkül című díjnyertes történelmi filmdrámára, amely a német festő, Gerhard Richter fiatal éveinek – a művész által egyébként nem jóváhagyott – dramatizált feldolgozása.

A fotó és főleg a film megjelenése óta azonban már az utókornak is fennmaradhat az alkotás titkos folyamatának pontos krónikája – ha a művész beengedi a kamerát a műterembe.

Gerhard Richter általában elzárkózik a nyilvánosság elől. Korunk egyik legnagyobb nemzetközi jelentőségű művésze mégis hozzájárult ahhoz, hogy a dokumentumfilmes rendező, Corinna Belz a műtermében forgasson 2009 tavaszán és nyarán, nagy, absztrakt festményekből álló sorozatának keletkezésekor. A Gerhard Richter, a festő című,  többszörösen díjnyertes dokumentumfilm bepillantást enged a művész munkájába.

 

A film elvezeti a nézőt korunk egyik legmeghatározóbb művészének ritkán látott műtermébe, és segít megérteni a művészetét. Az alkotói folyamat közben és mindennapi élethelyzetekben is láthatjuk Richtert, aki a festészet lényegéről és a műtermen kívüli világgal való ellentmondásos kapcsolatáról is beszél.

„A festészet a gondolkodás másik formája” – mondta Richter a forgatás elején, és a film komolyan veszi ezt a kiindulópontot. Csendes, koncentrált képekben, az észrevétlen megfigyelő szemszögéből mutatja meg az alkotás mélyen személyes, feszültséggel teli folyamatát. Látjuk, hogyan fest Richter. Látjuk, hogyan figyeli meg festményeit, és hogyan kezdeményez velük párbeszédet. Látjuk, ahogyan mérlegel, vár, visszautasít, újjáalkot, és olykor rombol is, hogy újrakezdhessen. 

„A hatalmas vásznakon való munka kivételével Richter mindig egyedül dolgozik, ami felvetette a kérdést: elviseli-e majd egy kis filmes csapat jelenlétét hónapokon át a legbelső szentélyében? Az én feladatom volt, hogy megteremtsem azt a szellemi és érzelmi teret, amely lehetővé teszi, hogy egyszerre legyünk jelen egy felesleges tárgyak nélküli műteremben, és mindannyian a saját munkánkra tudjunk koncentrálni: Richter a festésre, a filmes csapat pedig a forgatásra” – mesélt a forgatásról Corinna Belz.

„Gerhard Richter gazdag és hatalmas életművéhez a mindent megkérdőjelezés, mégis elmondhatatlan megbízhatósággal és folyamatossággal való alkotás képessége a kulcs. Ahogyan a munka közben figyeltük a festőt, belefeledkeztünk a folyamat feszültségébe és dinamikájába, láttuk, hogy keletkeznek és tűnnek el a képek. Mint a festményeknek, nekünk is ellen kellett állnunk a művész szkepticizmusának. A filmkészítés folyamata mély beszélgetéseknek adott teret, amelyek során Richter nyíltan beszélt a munkájához fűződő viszonyáról és a személyes történetéről” – tette hozzá a rendező.

Intelligens és érzékeny filmjében Corinna Belz közelebb hozza a nézőt a művészi alkotás komplex folyamatához. A festmények maguk válnak főszereplővé. A Gerhard Richter, a festő lenyűgöző portré egy művészről az alkotás közben – és lebilincselő film a látás művészetéről. Ahogy a Los Angeles Times kritikusa fogalmazott: „Hipnotikus erejű alkotás, amely bepillantást nyújt a varázsló függönye mögé.”

  

A filmet július 22-től vetítik a magyar mozik.

Nézd meg a film előzetesét!