Hogyan építsd fel az önbizalmadat lépésről lépésre?
2020-12-04  /  Szerző:   /   Egyéb, Tudtad-e?

Kevés ember mondhatja el magáról, hogy önbizalommal telve ébred minden reggel. Többségünk inkább csak álmodozik arról, hogy hogyan lehetne magabiztosabb, talpraesettebb, hogyan nyerhetné el álmai munkahelyét, vagy épp azt a társat, akire mindig is vágyott.

De mit jelent a fogalom, hogy „önbizalom”?

Nem más, mint hogy biztos legyél magadban, a döntéseidben és a tetteidben. Amennyire egyszerűen hangzik, pont annyira nehéz ügy. Legalábbis az emberek nagy részének. Az önbizalom nem keverendő össze az egoizmussal és az énközpontúsággal, sokkal inkább a hatékony életvitelt jelenti. Azt mutatja, hogy mennyire vagy tudatában a saját képességeidnek, az erősségeidnek, és annak, hogy mit tudsz másoknak nyújtani.

A legtöbbünket folyamatos kétségek gyötrik. Gyakran érezzük, hogy képtelenek vagyunk helyes döntéseket hozni, mert a következmények kiszámíthatatlanok, és az is előfordul, hogy kevésnek tartjuk magunkat egy cél eléréséhez. Holott ez nem igaz. Nincs olyan, hogy valaki kevés. Ha ezt felismered és elfogadod, már megtetted az első lépést egy magabiztosabb élet felé. Amikor elhiszed, hogy mindenre képes vagy, amit szeretnél véghez vinni, az kihat a saját önértékelésedre, és persze arra is, hogy a külvilág mit gondol majd rólad. Ugyanakkor sosem szabad mások véleménye alapján megítélni magadat. Épp ellenkezőleg. Az önbizalom azt jelenti, hogy többet hiszel el magadról, mint amennyit a környezeted feltételez a képességeidről. Az önbizalom megerősít, és kiránt a korlátaid alól.

A magabiztos emberek képesek megteremteni és fenntartani egy stabil párkapcsolatot, mivel könnyedén tudnak kapcsolódni másokhoz, és sikeresen veszik a felmerülő akadályokat is. Nem zárkóznak falak mögé, képesek kifejezni az érzéseiket és a gondolataikat, valamint tovább tudnak lépni a múltbéli sérelmeken, visszautasításokon.

Számos tanulmány bebizonyította, hogy az önbizalom hasznos tulajdonság a romantikus kapcsolatokban, hiszen egy magabiztos partner jó hatással lesz a társára, és annak boldogságára is.

Ezt is olvasd el! - Hogyan hat ki az önbizalomhiány a párkapcsolataidra, és mit tehetsz ellene?

Az önbizalom egyet jelent egy egészséges énképpel, ahogyan önmagad iránt érzel, azt sugárzod mások felé is. Egy magabiztos társkereső hozzá hasonló kiegyensúlyozott partnert keres, és képes egészséges kapcsolatok kialakítására is. Ráadásul az önbizalom egy mindenki számára vonzó tulajdonság, amely megkönnyítheti életed szerelmének megtalálását is.

De hogyan építheted fel az önbizalmad?

1. lépés: Készíts listát a saját értékeidről és erősségeidről!

Gondold végig, hogy milyen eredményeket, megvalósított célokat és sikereket tudsz felmutatni, és írd le őket egymás alá. Ezután vedd górcső alá a jó tulajdonságaidat, az erényeidet és a képességeidet. Ezek lehetnek külső és belső adottságok és persze tanult dolgok is. Akár a hozzád legközelebb álló ismerőseid véleményét is kikérheted, hogy ők milyennek látnak, mit szeretnek benned.

2. lépés: Gyakorold a pozitív hozzáállást!

Az önmagaddal folytatott belső párbeszédek nagy hatással vannak a viselkedésedre, és a külvilág felé mutatott arcodra. Ha folyamatosan csak kritizálod saját magad, azzal egy negatív hullámot indítasz el, ami végül kívülről egy alacsony önértékelésben nyilvánul meg. Ehelyett figyelj oda egész nap a belső gondolataidra, különösen feszültebb, kihívásokkal teli pillanatokban, negatív hozzáállás helyett próbáld bíztatni és motiválni magad.

3. lépés: Fogalmazz meg egy személyes jelmondatot!

Bármennyire is furcsán hangzik, egy ilyen egyéni „mantra” segíthet folyamatosan fenntartani a motivációt és az önbizalmat. Ne ess kétségbe, nem kell ahhoz nagy tudás, hogy egy ilyen szlogent megalkoss, annyi is elég lehet, mint például: „Képes vagyok rá!”. Természetesen az interneten találhatsz ehhez további segítséget, kereshetsz motivációs idézeteket, esetleg átveheted világsztárok ismert mondásait is.

4. lépés: Próbálj ki egy önmegerősítő mobil alkalmazást!

Napjaink technikai vívmányai között számtalan motivációs lehetőséget találsz. Csak tölts le egy-két számodra szimpatikus appot, amely naponta küld Neked egy-egy pozitív idézetet vagy gyakorlatot.

5. lépés: Tedd azt, amitől jobban érzed magad!

Amikor elégedetlen vagy a körülményeiddel, a munkáddal, vagy épp a szerelmi életeddel, olyankor nehéz magabiztosnak lenni. Akkor jól jön néhány saját trükk, amivel javíthatsz a lelkiállapotodon. Mindenkinél más dolgok működnek. Vannak, akik elmennek futni, míg mások inkább a konyhában vezetik le a feszültséget egy pohár bor mellett. A lényeg, hogy próbáld a sok negatívat átfordítani pozitívra, a legrosszabb helyzetből hozd ki a legjobbat.

Az önbizalom felépítése időigényes folyamat, amely végigkíséri az egész életünket. Fontos, hogy felismerd, ha Te vagy önmagad legnagyobb ellensége, és megtedd a szükséges lépéseket. Ha saját magaddal jó kapcsolatot teremtesz, az megváltoztatja majd a kisugárzásod, és mások véleményét is rólad. Ha magabiztosnak szeretnél látszani, akkor viselkedj magabiztosan. Gyakorold addig, amíg Te magad is elhiszed, és már magától is menni fog.