Milyen ajándék kerüljön a karácsonyfa alá kisgyerekeknek?
A kérdés, hogy milyen ajándék kerüljön a karácsonyfa alá, szükségtelen stressznek teszi ki a családtagokat. Ha időt nem is tudunk ajándékozni, egy tematikus, életkor-besorolás alapú ötletlistával szeretnénk segítséget nyújtani olvasóinknak abban, hogy melyek azok a játékok, amelyek valódi értéket jelentenek az 1-5 éves korú gyerekek számára.
Karácsonyi ajándék 1 éves gyermek számára
Sokszor az ünnep fényei, a készülődés és a csomagolás, a színes szalagok, a bontogatás jobban felkelti és leköti a kicsik figyelmét, mint maga az ajándék, de azért már kezdenek kialakulni a személyes preferenciák, elindul az érdeklődés differenciálódása és a személyiség is csiszolódni kezd.
● Keressük a nyílt végű játékokat, például az egymásba csúsztatható és egymásra rakható blokkokat, építőjátékokat, melyek a gyermek életkorának megfelelően puha, sérülésmentes alapanyagból készülnek.
● A mozgásfejlődést ringatást, hintázást imitáló egyensúlyozó játékokkal támogathatjuk.
● A különböző textúrájú játékok, amelyek tapintásra, fogásra, ízlelésre, rágásra ösztönzik, a játéktevékenység az érzékszervi felfedezésre és mozgásfejlesztésre összpontosít.
Karácsonyi ajándék 2 éves gyermek számára
A gyermek 2 éves korára a szülő úgy érezheti magát, mint egy olyan sprint résztvevője, aki előtt ismeretlen a táv, amit le kell futnia. Ahogy a gyermek értelme, érdeklődése kinyílik a világ felé, éppen olyan gyorsan változnak az igényei is. Ennek megfelelően olyan biztonságos, idő- és értékálló játékokba érdemes befektetni, amelyek hosszú távon is magukhoz kötik a kicsik érdeklődését.
● A legpraktikusabb játékok többféle lehetőséget is felkínálnak a kézügyesség, az érzékelés, a szem-kéz koordináció fejlesztésére.
● Ebben a korban a gyerekek precízebben használják finommotoros készségeiket, már nemcsak egymásra pakolják az építőjátékokat, de el is forgatják, megpörgetik az elemeket.
● Az egymás melletti játék, még mindig megelőzi az egymással való játszást, de az egyszerű társasjátékok már rávezetik őket nemcsak a figyelem, de a játékok megosztásának fontosságára és egyúttal teret engednek a szociális készségek fejlesztésének is.
● Azok a játékok is nagy sikert aratnak, amelyek lehetővé teszik, hogy csúszkáljon, billegjen, guruljon, ugráljon, egyensúlyozzon, vagy más módon dolgozhassa fel határtalannak tűnő energiáját és egyben fejlessze nagymotoros funkcióit.
Karácsonyi ajándék 3 éves gyermek számára
A legtöbb gyerek ekkor már tudja, hogy mit akar. Ennek legékesebb példája, amikor reggel elindulunk az oviba és a szülői igyekezet rendre megtörik az éledő öntudaton.
● Gazdagodik a szókincse, érdeklődésének tárgyát élénk figyelemmel övezi és annak hangot is ad, sőt, véleményt alkot róla.
● A meglepetés gondolata, a köré szőtt találgatás nagyobb izgalmat vált ki, mint az ajándék tárgya.
● Már képes elvonatkoztatni a jelentől, megragadni egy jövőbeni pillanatot és azt kivetíteni, elképzelni.
● A 3 éves gyermek számára az inspirációt adó, a kreatív gondolkodást, logikát, fantáziát gazdagító és fejlesztő szerepjátékok, társasjátékok, jelmezek, bábok intenzív élményt nyújtanak.
● A csoportos interakciót igénylő játékok a szociális készségfejlesztésben szinte észrevétlenül nyújtanak segítséget.
● A mozgás természetesen ebben az életkorban is szükséges, az egyensúlyfejlesztés kiváló eszköze például a Gonge tölcsér, a tricikli, bicikli, robogó.
● Mindenképpen lábbal hajtós – nem motoros! – játékot válasszunk, hogy a gyermek idegrendszere és izmai, ízületei is elegendő impulzust kapjanak, a fizikai állóképessége is fejlődjön, ne csak mentális és szociális készségei.
Karácsonyi ajándék 4 éves gyermek számára
Már ismeri az őt körülvevő világot, kíváncsisága arra ösztönzi, hogy tágítsa a határait, akkor is, ha ezzel megszegi a szabályokat. Megkérdőjelez és a saját érzékszerveivel akar megtapasztalni mindent. Szülőként a mi feladatunk – racionális keretek között – biztosítani számára a hozzáférést a “homokozón” túli, kalandok sorát ígérő, varázslatosan izgalmas világhoz.
Ebben a korban az úgynevezett STEM-játékok azok, amelyek a természettudományos, technikai/műszaki, matematikai ismeretek befogadását, elsajátítását támogatják.
● A kauzális (ok-okozat) összefüggések feltárása mellett az eszközök, gépek, készülékek mérete, alakja, anyaga, hangja is arra ösztönzi a gyermeket, hogy bekukkantson azok belsejébe, megértse annak működését.
● A klasszikus, fából készült játékok mellett elérkezett az idő a fémből készült, mágneses elemeket, fogaskerekeket, különböző formákat is tartalmazó puzzle, szerelős-barkácsolós, tematikus építőjáték bevonására, melyek az önálló probléma megoldásra ösztönzik őt, és kielégíti kiváncsiságát.
Ebben a korban nemcsak a gyermekek közötti együttműködés, de – főleg testvérek között – a rivalizálás is kifejezettebb. Mondhatni versenytársak és harcostársak is egyben, ezért a kompetitív és kooperatív társasjátékok is egyformán értékesek a számukra.
Karácsonyi ajándék 5 éves gyerek számára
Mire a gyerek 5 éves lesz, kialakul a saját érdeklődési köre, ami új ajándékozási lehetőséget tár fel a szülők számára. Ilyenkorra már általában eldől, hogy a természettudományos/műszaki érdeklődés, a művészi hajlam, kézügyesség és kreativitás, és/vagy a fizikai képességek – sport, tánc – támogatására kell-e jobban odafigyelni ajándék vásárláskor.
● Olyan játékokat érdemes tehát választani, ami a kisiskolás gyermek sajátos, speciális érdeklődésének megfelel és egyben az iskolaérettségre való felkészítésben is támogatást nyújt.
● Nem kell kifejezetten oktató célú játékokban gondolkodni, az ismeretek bővítésére a képeskönyvek, tematikus társas- és kártyajátékok és kirakók, a gyermekeknek szánt mikroszkóp, távcső, doktoros és egyéb szerepjátékok nagyszerű lehetőséget nyújtanak.
A gyorsan fejlődő fizikai képességeik, szélsebesen változó vágyaik és egyre intenzívebb érdeklődésük az ismeretlen iránt, a szülő számára kivételes lehetőséget teremt arra, hogy gyermeke szemével újra felfedezze a világot, érzékenyebbé váljon annak szépségeire, furcsaságaira. A kisgyermekkorban közösen eltöltött idő olyan érték, ami nem pótolható semmivel. Ritkán visszatérő lehetőség arra, hogy a szülő-gyermek kapcsolat mélyebbé, teljesebbé, finomabbá váljon.