5+1 tuti helyettesítő, ha nincs otthon kukoricakeményítő
2022-07-27  /  Szerző:   /   Egyéb, Tudtad-e?

Főzelékek, mártások és sütemények hozzávalói között gyakran szerepel a kukoricakeményítő. Mit tehetünk, ha szükség lenne rá, de éppen nincs otthon? Helyettesítsük bátran a következő összetevők valamelyikével!

 

BÚZALISZT

Kézenfekvő választás és jól működik – ha nem kell mellőznünk az étrendünkből a glutént. A kukoricakeményítővel ellentétben a búzaliszt fehérjét és rostot, valamint keményítőt tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy a kukoricakeményítőt le lehet cserélni lisztre, de többre lesz szükségünk ahhoz, hogy ugyanazt a hatást érjük el: használjunk kétszer annyi fehér lisztet, mint amennyi kukoricakeményítőt ír a recept. Amire még érdemes figyelni: a búzalisztet először keverjük el kevés hideg vízzel, hogy egy krémes pasztát kapjunk. Így megakadályozhatjuk, hogy a végeredmény csomós legyen.

BURGONYAKEMÉNYÍTŐ

A burgonyakeményítőhöz a burgonyát összetörik, hogy a felszabaduljon a keményítőtartalma, majd porrá szárítják. Finomított keményítő, ami azt jelenti, hogy magas a szénhidráttartalma, és nagyon kevés zsírt vagy fehérjét tartalmaz. Mivel nem gabona, így glutén nincs benne. A burgonyakeményítőt 1: 1 arányban kell helyettesíteni a kukoricakeményítővel, azaz ha a recept 1 evőkanál kukoricakeményítőt igényel, akkor 1 evőkanál burgonyakeményítővel helyettesíthetjük.

TÁPIÓKA

A tápióka egy feldolgozott keményítőliszt, amelyet a manióka gyökeréből készítenek. Nálunk lisztként, gyöngyként vagy pehelyként kapható, és remekül helyettesíthetjük vele a kukoricakeményítőt úgy, hogy dupla mennyiséget használunk belőle: 2 evőkanál tápiókával tudunk helyettesíteni 1 evőkanál kukoricakeményítőt.

 

RIZSLISZT

A rizsliszt nem más, mint finoman őrölt rizsből készült por. Az ázsiai kultúrákban gyakran használják desszertek, rizstészta vagy levesek összetevőjeként. Gluténmentes, jó sűrítőszer, ezért hatékonyan helyettesíti a kukoricakeményítőt. A búzaliszthez hasonlóan a tökéletes eredmény eléréshez ajánlott kétszer annyi rizslisztet kell használni, mint amennyi kukoricakeményítőt ír a recept.

LENMAG

Az őrölt lenmag jó nedvszívó, kevés vízzel elkeverve zselét képez. 1 evőkanál őrölt lenmagot keverjünk össze 4 evőkanál vízzel – ez a massza kb. 2 evőkanálnyi kukoricakeményítőnek felel meg. A keverék, és így a végeredmény is szemcsés szerkezetű lehet, ezzel számoljunk, ha ezt a helyettesítőt választjuk! Cserében a süteményeket puhává, morzsássá teszi, ez pl. a muffinoknál még jó is.

+1 BÚZADARA

A búzadara felszívja a hőkezelés során képződött felesleges nedvességet, ez a tulajdonsága pedig alkalmassá teszi a keményítő helyettesítésére. Megköti a tésztát, miközben puhaságot és sűrűséget ad neki. A keményítőt egyenlő arányban cseréljük ki búzadarára, de mielőtt a süteménybe kevernénk, áztassuk 1-1,5 órán át meleg tejben, vagy kefirben. Ennyi idő alatt a búzadara megduzzad, és a szemcsék kevésbé lesznek érezhetők a végeredményben.

Forrás: Mindmegette