5 tévhit a gluténmentes táplálkozásról, aminek eddig te is bedőltél
2021-04-09  /  Szerző:   /   Egyéb, Tudtad-e?

Van, akinél már gyerekkorban, és van, akinél csak felnőttként jelentkeznek először a gluténérzékenység tünetei. A diagnosztizálása nem egyszerű, de ha feltárják, helyes táplálkozással szerencsére megelőzhetőek a komolyabb problémák. Sok tévhit terjeng a gluténmentes étkezésről, melyeknek nem szabad bedőlni. Lássuk melyek ezek!

1. NAGYON NEHÉZ BETARTANI A GLUTÉNMENTES DIÉTÁT

A búza, a rozs, az árpa glutén nevű fehérjéi tartalmazzák a betegséget kiváltó alkotórészt, a gliadint. Bizonyos esetekben pedig a zab, mint gabona is szennyezett lehet a gabonatárolási szokások miatt. Azokat az ételeket tehát, melyek ezeket az alapanyagokat tartalmazzák, mindenféleképpen kerülni kell.

Azonban rengeteg hétköznapi étel önmagában gluténmentes. Bármilyen sült hús vagy hal és a köretek nagy része sem tartalmaz glutént. Továbbá minden nyers gyümölcs, zöldség, hüvelyes és dióféle gluténmentes, valamint tejet, natúr joghurtot, tejszínt, friss és érlelt sajtot is nyugodtan ehetsz.

Bátran fogyasztható, gluténmentes köretek:

Burgonya, rizs (barnarizs, jázminrizs, basmati rizs) köles, hajdina, amaránt, quinoa és az ezekből készült köretek és tészták.

Tiltott köretek gluténérzékenyeknek:

Búza, árpa, rozs, bulgur, kuszkusz, gersli (árpagyöngy), durumbúza, tönkölybúza és az ezekből készült félkész vagy kész élelmiszerek, köretek és tészták.

2. EGY FALAT NEM ÁRTHAT

Egy gluténérzékeny szervezete számára a legkisebb szennyeződés is durva tünetekkel és hosszútávon komoly egészségügyi kockázattal járhat. Figyelj rá, hogy a gluténmentes ételeket mindig külön készítsd el, mindig külön kezeld. A legjobb, ha az egész menüt gluténmentesre tervezed, hiszen így kerülheted el a legkönnyebben a keresztszennyeződést és megkönnyítheted a saját dolgodat is.

 

3. A GLUTÉNMENTES TERMÉKEK MINDEN ESETBEN EGÉSZSÉGESEK

Önmagában az, hogy egy termék gluténmentes, nem jelenti azt, hogy egészséges is. Mivel a glutén hiánya befolyásolja az állagot és a tésztaszerkezetet, nagyon sok gluténmentes termék tartalmaz több cukrot vagy hozzáadott zsiradékot a megfelelő állag elérése érdekében. A gluténmentes lisztek szénhidráttartalma a legtöbb esetben hasonlít a búzalisztéhez, ugyanúgy finomított, gyorsan felszívódó szénhidrátok. Természetesen gluténérzékenyként a mentes diéta szükségszerű, és persze lehet egészséges étrendet követni glutén nélkül is, de önmagában a gluténmentesség nem jelenti, hogy egy termék egészséges.

 

4. KEVÉS GLUTÉNMENTES ÉLELMISZER TALÁLHATÓ A BOLTOKBAN

Manapság a gluténmentesen étkezők számos termék közül válogathatnak, legyen szó akár alapanyagról (például lisztek), félkész vagy kész termékekről (például GM pizza, halrudacska, csirke nuggets), így számukra is biztosított a változatosság és könnyedén megvalósítható az egészségmegőrző étrend. Ha egy kis kényeztetésre vágynak, az édes és sós nassokról sem kell lemondaniuk, hiszen a közkedvelt marlenkának, csokis keksznek, sajtos tallérnak, és chips-eknek is van már gluténmentes változata.

Jó hír, hogy a klasszikus rizs és kukorica alapúak mellett megjelentek az alternatív gabonákból (például köles, hajdina, quinoa) vagy a kókuszból készült termékek, melyekről általánosságban elmondható, hogy alacsonyabb szénhidrát, ugyanakkor magasabb rost, fehérje és zsírtartalommal rendelkeznek. Kiválóan beilleszthetők a mentes-étrendekbe, mivel a glutén-és a laktózmentesség kritériumainak is megfelelhetnek.

 

5. A PÉKSÜTEMÉNYEK TILTÓLISTÁSAK

Az valóban igaz, hogy a kenyerek és a péksütemények sarkalatos pontjai a gluténmentes diétának, hiszen ezek általában búzalisztből készülnek. Kétségbeesni azonban nem kell, a gluténmentes péksüti is lehet mennyei, ráadásul egyre nagyobb kínálat közül választhatnak a gluténérzékenyek.

Forrás: Mindmegette